Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na usługi marketingowe, takie jak ekspozycja towarów w sklepie czy organizacja degustacji w przypadku, gdy wydatki te związane są z działalnością gospodarczą o charakterze reklamowym nakierowaną na utrzymanie klientów lub pozyskanie nowych tj. wypełniających przesłankę „poniesienia w celu zachowania źródła przychodów”, jak i „poniesienia w celu osiągnięcia przychodów” w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Brak jest jednak możliwości wyłączenia tych kosztów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w z dnia 9 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.687.2023.3.BS. W ocenie Organu skutkiem wykonywanych na rzecz Spółki usług marketingowych była sprzedaż oraz promocja nowo wprowadzanych produktów przez Spółkę (zintensyfikowanie celów sprzedażowych zarówno w zakresie ilościowym jak i wartościowym), co w konsekwencji przyczyniało się do zwiększenia zysków Spółki. W tym zakresie znaczenie miało powiązanie poniesionych wydatki na usługi marketingowe z prowadzoną przez Spółkę działalnością celem uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia jej przychodów.
Organ podkreślił, iż wymagane jest wykazania związku poniesionych wydatków na usługi marketingowe w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością, po wyłączeniu zastrzeżeń wskazanych w ustawie, z osiąganymi przychodami. Aby dany wydatek poniesiony przez podatnika został zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu wymagane jest spełnienie łącznie następujących warunków tj:
- zostać poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- być definitywny tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- zostać właściwie udokumentowany,
- nie podlegać wyłączeniu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.