Renomowane logo za darmo? Przychód firmy.
WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 8 czerwca 2018 r. (sygn. akt I SA/Po 378/18) wskazał, że podmiot z międzynarodowej grupy kapitałowej, który za darmo używa jej renomowanego logo, musi zapłacić podatek z tego tytułu.
Sprawa dotyczyła polskiej spółki należącej do międzynarodowej grupy kapitałowej. W ramach działalności, spółka była zobligowana do korzystania z logo centrali, ale bez żadnych dodatkowych opłat na rzecz spółki zagranicznej. W ocenie spółki, używanie logo bez opłat nie powodowało żadnego przychodu u niej, albowiem używanie wspólnego znaku towarowego nie wiązało się z żadnym przysporzeniem majątkowym a co więcej, było wymagane przez centralę. Nie zgodził się z tym dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, a potwierdził to WSA w Poznaniu w swoim orzeczeniu. Jak wskazał sąd, wartość takiego świadczenia jak użyczenie logo, jest korzyść wynikająca z zaniechania pobrania wynagrodzenia za prawo do logo. Wartość ta jest niczym innym jak przychodem podatkowym dla spółki.