Rozliczasz VAT w 100% od samochodu w firmie, pomimo że jeździsz nim również w w celach prywatnych ? Skarbówka ma na Ciebie sposób.

Fiskus od kilku lat posiada dostęp do systemu ANPRS (automatyczny system rozpoznawania numerów rejestracyjnych), który umożliwia weryfikację tablic rejestracyjnych. W praktyce oznacza to, że każdy druk kilometrówki prowadzonej przez podatników do celów VAT może być wnikliwie sprawdzony i oceniony pod kątem zgodności deklarowanych tras oraz faktycznie przejechanych. Na ten moment ciężko było o realne potwierdzenie […]
Rodzinna pożyczka nie zawsze chroni przed 75-proc. PIT od przychodów z nieujawnionych źródeł

Podatnicy często tłumaczą nieujawnione dochody pożyczką lub darowizną od bliskich. NSA w wyroku z 13 maja 2025 roku (III FSK 1429/24) przypomniał jednak, że brak zgłoszenia i odpowiedniej dokumentacji może oznaczać sankcyjny podatek. Aby skorzystać ze zwolnienia, trzeba spełnić wymagane formalności, m.in. zgłosić pożyczkę w terminie i potwierdzić przelew. Późniejsze wyjaśnienia podczas kontroli fiskusa nie […]
Stare długi wobec ZUS mogą się przedawnić po 5 latach

Sąd Najwyższy w wyroku z 13 kwietnia 2026 r. (sygn. akt II USKP 150/26) uznał, że dawne zaległości składkowe wobec ZUS mogą być objęte pięcioletnim terminem przedawnienia. Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, którego zadłużenie przekroczyło 154 tys. zł i powstało w latach 2005–2009. Po zmianie przepisów termin przedawnienia liczony jest od 1 stycznia 2012 r., dlatego część […]
Kiedy optymalizacja VAT staje się nadużyciem?

Klauzula nadużycia prawa w VAT (art. 5 ust. 4 i 5 ustawy o VAT) to narzędzie, którym fiskus kwestionuje sztuczne transakcje mające na celu głównie uzyskanie korzyści podatkowej sprzecznej z przepisami. Jeżeli dana struktura transakcyjna- mimo formalnej zgodności z przepisami została skonstruowana przede wszystkim w celu uzyskania nienależnej korzyści podatkowej (np. poprzez sztuczne generowanie prawa […]
Wynagrodzenie za wizerunek prezesa bez składek ZUS

ZUS decyzją z 6 maja 2026 roku (nr 1656/2026) potwierdził, że wynagrodzenie wypłacane prezesowi spółki za wykorzystanie jego wizerunku nie podlega składkom na ubezpieczenia społeczne, jeśli jest wypłacane na podstawie odrębnej umowy o wykorzystanie wizerunku. Sprawa dotyczyła firmy planującej działania marketingowe z udziałem prezesa i pracowników. Organ uznał, że taki przychód jest przychodem z praw […]
Spóźnione zgłoszenie darowizny a wyższy podatek

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 maja 2026 r., (sygn. akt III FSK 288/25) potwierdził, że osoba, która zgłosi darowiznę dopiero po rozpoczęciu kontroli przez urząd skarbowy, może zapłacić 20 procent podatku. Sprawa dotyczyła podatnika, który nie poinformował wcześniej o pieniądzach otrzymanych od ojca i zrobił to dopiero podczas działań urzędu. Sąd uznał, że […]
Nauka gry w szachy poza zwolnieniem z VAT – stanowisko NSA

NSA uznał, że choć gra w szachy rozwija logiczne myślenie i umiejętność planowania, to sama w sobie nie stanowi odrębnego obszaru kształcenia. W najnowszym wyroku sąd stwierdził, że instruktor prowadzący zajęcia z gry w szachy nie może korzystać ze zwolnienia z VAT przewidzianego dla usług prywatnego nauczania. Sąd potwierdził przy tym, że do uznania danej […]
Przedsiębiorco, nie wrzucisz w koszty wydatków z tytułu ugody sądowej!

W jednym z najnowszych orzeczeń Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że przedsiębiorca nie może ująć w kosztach wydatków poniesionych z tytułu zawartej ugody sądowej – jedynym wyjątkiem od powyższej reguły jest sytuacja, gdy poniesione wydatki mają służyć osiągnięciu przychodów lub zabezpieczeniu jego źródła. Sąd I instancji stanął po stronie podatnika, jednakże Naczelny Sąd Administracyjny uchylił korzystne […]
Składka zdrowotna będzie wyższa

Wraz z nowym rokiem weszły nowe zasady rozliczania składki zdrowotnej. Począwszy od początku roku, przedsiębiorcy zmuszeni będą zapłacić składkę zdrowotną w wysokości obliczanej od podstawy wynoszącej 100% minimalnego wynagrodzenia, a nie jak było do tej pory 75%. Zgodnie z wyliczeniami, minimalna składka zdrowotna wyniesie 432,54 zł i zapłaci ją każdy przedsiębiorca – niezależnie od tego, […]
Nowe zasady rozliczania podatku od spadków i darowizn

Wraz z nowym rokiem w życie weszły nowe, korzystniejsze zasady rozliczania podatku od spadków i darowizn. Najważniejszą zmianą jest możliwość przywrócenia terminu do zgłoszenia właściwemu Urzędowi Skarbowemu otrzymania darowizny od najbliższej rodziny. Dotychczas termin ten był nieprzywracalny i wykrycie uchybienia przez Urząd Skarbowy skutkowało nałożeniem wysokiego podatku. Obecnie, będzie możliwe przywrócenie terminu po jego przekroczeniu […]
