Ambasador marki bez podatkowego bonusu

Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 27 sierpnia 2026 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.482.2026.1.ASZ) potwierdził, że przychód z udostępnienia wizerunku (np. jako ambasadora marki) nie uprawnia do podwyższonych 50-proc. kosztów uzyskania przychodu. Wizerunek, choć chroniony jako dobro osobiste, nie jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego, więc nie stosuje się do niego art. 22 ust. 9 pkt 3 […]

Ministerstwo Finansów mówi „nie” uldze dla młodych przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że młodzi przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą nadal nie skorzystają z ulgi dla młodych (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT). Wiceminister finansów w odpowiedzi na interpelację poselską wyjaśnił, że przedsiębiorcy w przeciwieństwie do zleceniobiorców czy pracowników etatowych mają dostęp do preferencyjnych form opodatkowania (liniowy 19% lub ryczałt), co od […]

Ordynacja podatkowa zmienną jest? Jakie zmiany czekają nas od 1 października 2026 r.

1 października 2026 roku w życie wejdzie nowelizacja ordynacji podatkowej, która na pierwszy rzut oka wydaję się być korzystna dla podatników. Największą zmianą będzie zniesienie obowiązku zgłaszania schematów krajowych (dalej obowiązywać będzie raportowanie schematów transgranicznych), a przy okazji uproszczenie formalności (mniej dokumentów, MDR-3 raz do roku, brak procedury wewnętrznej). Oprócz zmian w MDR dla podatników znacznym ułatwieniem […]

Zapowiedzi zmian w PIT

Rząd planuje od przyszłego roku podnieść próg podatkowy, po przekroczeniu którego obowiązuje stawka 32 proc., ze 120 tys. zł do 150 tys. zł. Jednocześnie wprowadzony zostanie nowy, pośredni próg na poziomie 130 tys. zł, po którego przekroczeniu podatnik zapłaci 24 proc. podatku. Rezultatem tej inicjatywy, a zarazem sposobem sfinansowania będzie podwyższenie CIT z 19 proc. […]

NSA: darowizna bez podatku, nawet gdy pieniądze nie trafią na konto obdarowanego

NSA wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2026 r., sygn. akt III FSK 617/25 potwierdził, że zwolnienie z podatku od spadków i darowizn przysługuje również wtedy, gdy pieniądze nie trafią na konto obdarowanego. Jedynym warunkiem zastosowania zwolnienia jest możliwość jednoznacznego ustalenia stron transakcji oraz przepływu środków.  W przedmiotowej sprawie rodzice darowali dziecku 200 tys. złotych na […]

Brak opodatkowania diet dla pracujących w UE

Dyrektor KIS potwierdził, że diety i zryczałtowany zwrot kosztów noclegu wypłacane osobom pracującym za granicą (np. opiekunkom w UE) są zwolnione z opodatkowania PIT do wysokości wynikającej z rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 r.Wyjazd do pracy za granicę uznaje się za „podróż” w rozumieniu ustawy co oznacza brak konieczności pobierania zaliczek na PIT.

Zakup mieszkania przez rodziców również korzysta ze zwolnienia z podatku

NSA wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2026 r., sygn. akt III FSK 617/25 potwierdził, że zwolnienie z podatku od spadków i darowizn przysługuje również wtedy, gdy pieniądze nie trafią na konto obdarowanego. Jedynym warunkiem zastosowania zwolnienia jest możliwość jednoznacznego ustalenia stron transakcji oraz przepływu środków. W przedmiotowej sprawie rodzice darowali dziecku 200 tys. złotych na […]

Zakup mieszkania przez rodziców również korzysta ze zwolnienia z podatku

NSA wyrokiem z dnia 6 sierpnia 2026 r., sygn. akt III FSK 617/25 potwierdził, że zwolnienie z podatku od spadków i darowizn przysługuje również wtedy, gdy pieniądze nie trafią na konto obdarowanego. Jedynym warunkiem zastosowania zwolnienia jest możliwość jednoznacznego ustalenia stron transakcji oraz przepływu środków.W przedmiotowej sprawie rodzice darowali dziecku 200 tys. złotych na zakup […]

Mieszkasz w domku letniskowym ? Nie zapłacisz niższego podatku.

NSA wyrokiem z dnia z 5 sierpnia 2026 r., III FSK 629/25 orzekł, że domek letniskowy wykorzystywany częściowo do celów mieszkaniowych nie musi być opodatkowany preferencyjną stawką podatku od nieruchomości. Decydujące znaczenie ma wpis w ewidencji gruntów i budynków.                                  […]

Udział rodzin w imprezie integracyjnej a odliczenie VAT

Fiskus odmówił spółce prawa do odliczenia VAT od wydatków na imprezy integracyjne w części dotyczącej rodzin pracowników, uznając to za realizację ich prywatnych potrzeb. Sądy (WSA oraz NSA) uchyliły jednak tę decyzję i stanęły po stronie podatnika. Zgodnie z wyrokami NSA z 7 sierpnia 2026 r. (sygn. akt I FSK 1980/23 i I FSK 163/24), […]

22 100 66 65